Salam Ukhwah

Firman Allah SWT:

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri,supaya kamu cenderung dan merasakan tenteram kepadanya,dan dijadikanNya di antara kamu rasa kasih dan sayang.Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda bagi kaum yang berfikir.”


Surah Ar-Rum:21



“Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah dirimu dan ahli keluarga mu daripada api neraka yang bahan bakarnya terdiri daripada manusia dan batu manakala penjaganya pula adalah malaikat yang kasar,keras malah tidak pernah menderhakai ALLAH terhadap apa yang di perintahkan-NYA kepada mereka serta selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.”


Surah al-Tahrim:6



Friday, November 27, 2009

Perihal Televisyen Terhadap Anak-Anak


Dalam pertemuan kali ini Abi nak berkongsi berkenaan pendidikan anak-anak,anak-anak adalah cahaya mata yang dikurniakan Allah kepada kita semua,jadi kita bertanggungjawab mendidik dan mengasuh dengan sebaiknya..siapa yang tak sayang anak ye..semua orang sayang anak-anak dan ingin melihat anak-anak Berjaya,bukan sahaja berjaya di dunia sahaja bahkan di akhirat nun di sana kita mengharapakan yang terbaik untuk kita dan anak-anak kita di masa hadapan,begitu juga dengan Abi,jadi apa yang Abi nak kongsikan kali ni perihal tentang menonton televisyen di kalangan anak-anak kita.

Sebelum Abi menyenaraikan beberapa keburukan televisyen kepada anak-anak,Abi nak senaraikan beberapa cara bagi mengelakan anak-anak dari ketagih terus menonton televisyen,maklum saja dalam tv macam-macam cerita yang dapat mempengaruhi anak-anak,sebagai ibu bapa berkewajipan mempastikan anak-anak tidak terus leka asyik di depan tv.

Antara Cara untuk mengelakkan dari ketagih menonton televisyen:

1) Elakan meletak televisyen di bilik tidur anak


2) Beritahu mereka keasyikan menghadap televisyen boleh membekukan otak

3) Galakkan anak membuat aktiviti aktiviti lain seperti bersukan,membaca,menziarahi kawan-kawan,dan sebagainya.

4) Apabila menonton televisyen sahaja,maka susah Berjaya,Ini kerana,kerap menonton televisyen boleh membantutkan keupayaan berfikir dan banyak kerja lain tergendala.

Manakala keburukan menonton televisyen lebih lama ialah:


1) Menumpulkan daya fikiran


2) Merosakkan daya penglihatan.

3) Mendidik anak-anak dengan unsure-unsur negative,jenayah dan keganasan.

4) Mencuri masa anak-anak yang diperuntukan bagi membuat kerja sekolah dan beriadah.

5) Dikhuatiri anak-anak mengabaikan suruhan Tuhan dan ibu bapa kerana leka dengan televisyen.

6) Menjadikan anak-anak tidak peka dengan panggilan ibu bapa kerana menonoton siaran televisyen.

7) Menyebabkan mata rosak atau rabun.

8) Mengajar perkataan-perkataan kasar seperti’bodoh’,’tidaj guna’ dan sebagainya.


9) Mengurangkan masa belajar dan mengaji.

10) Memberikan kefahaman yang salah dalam pergaulan dan percintaan.

Jadi sebagai ibu bapa marilah kita mempastikan anak-anak kita tidak sampai terleka dan lalai sehingga tidak menghormati kita sebagai ibu bapa di sebabkan asyik dengan televisyen.Mudah-mudahan ada manfaatnya perkongsian ini.

Cara mengelakkan dan keburukan televisyen:Dari buku PETUA MEMBANTU ANAK BERJAYA hasil tulisan Dato’ Dr Fadzilah Kamsah,Syaidatun Nazirah Abu Zahrin dan Nurul Aida Abdul Ghani.

UNTUK PERKONGSIAN TERDAHULU: Pendidikan Anak-anak

1 comment:

maiyah said...

itu yg risau.. dorang bila tgk satu2 rancangan sampai ternganga pun ada..

kalo tak tegur menjadi le jwbnya ye tak

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

BUAT INGATAN PARA SUAMI:10 Ciri Suami Mithali

Jarang kita fikirkan dan ungkitkan ciri – ciri seorang suami mithali, selalu pula kita bincang pasal apa seorang isteri yang patut lakukan kepada suami dan keluarganya. Bukan sedikit tetapi banyak perkara yang menjadi tanggungjawab isteri di rumah seperti mengurus rumah, mengajar dan menjaga anak – anak, memasak, mengemas, mencuci baju juga apa yang kita suruh, si isteri akan lakukannya. Berbalik kepada suami, apa yang kita lakukan ?

1. Berpakaian kemas, bersih dan wangi untuk isteri anda.

Bilakah kali terakhir anda beli baju tidur yang mahal ? Seperti juga kita mahukan isteri kita berpakaian cantik untuk kita, mereka juga mahukan suami mereka lakukan perkara yang sama juga. Ingat bahawa Rasullullah S.A.W. akan sentiasa menggunakan miswak (kayu sugi) apabila balik rumah dan sentiasa gemarkan bau – bauan yang wangi.

2. Menggunakan nama yang baik untuk isteri anda.

Gunalah nama yang terbaik untuk panggil isteri anda dan elakkan guna nama yang boleh buatkan hati dia terguris. Panggilan yang manja akan membuat hubungan anda sentiasa mesra.

3. Jangan layan dia seperti ‘lalat’.

Kita tidak pernah fikirkan pasal lalat setiap hari kita kecuali bila dia datang mengganggu kita. Sama juga seperti isteri, dia telah lakukan tanggungjawab sebagai seorang isteri setiap hari tetapi kita tidak pernah menghargainya sehingga dia terbuat silap dan menyusahkan kita. Janganlah kita layan isteri seperti ini, selalulah kita ingat apa kebaikan yang isteri kita lakukan dan fokuskan tentang itu.

4. Elakkan terlampau banyak komplain.

Jika anda terlihat kesalahan yang isteri anda lakukan, cubalah berdiam sahaja dan tidak memberi komen. Ini adalah salah satu cara Rasulullah S.A.W. gunakan apabila baginda melihat sesuatu yang tidak elok dari isterinya. Ini merupakan salah satu ciri yang amat jarang si suami amalkan.

5. Sentiasa senyum dan peluk isteri anda.

Senyum merupakan satu sedekah dan sentiasalah senyum dengan isteri anda. Bayangkan hidup dengan isteri anda sentiasa melihat anda tersenyum. Ingat bahawa terdapat hadith dimana Rasulullah S.A.W. akan mencium isterinya sebelum pergi sembahyang, juga semasa baginda sedang berpuasa.

6. Berterima kasih dengan apa yang telah isteri lakukan kepada anda.

Dan sentiasalah mengucapkan terima kasih. Ambil contoh dimana isteri anda masakkan makanan yang sedap, mengemas rumah dan pelbagai lagi. Kadang – kadang apa yang dia dapat adalah komen dari si suami bahawa sup yang dia masak itu kekurangan garam. Janganlah bersikap begini, berterima kasihlah dengan apa yang dia telah usahakan itu.

7. Mintalah dia tuliskan 10 perkara yang anda telah lakukan membuat dia gembira.

Kemudian lakukan lah perkara itu lagi. Mungkin sukar untuk tahu apa yang dapat membuat isteri anda gembira dan anda tidak perlu untuk teka, tanyalah dia dan ulangkan perkara tersebut sepanjang hidup anda dengan dia.

8. Jangan merendahkan keinginan dia.

Pujuklah dia. Kadang – kala si suami akan mengambil ringan perkara yang diinginkan oleh si isteri. Rasulullah S.A.W. telah memberi contoh apabila insiden dimana Safiyyah binti Hujaj R.A. menangis kerana baginda telah meletakkan dia diatas unta yang perlahan. Baginda membersihkan air mata dan menenangkan dia, kemudian baginda menukarkan dengan unta yang lain.

9. Yang sentiasa berjenaka dan bergurau.

Jadilah seorang suami yang berjenaka dan sentiasa bergurau senda dengan isteri anda.
Lihatlah bagaimana Rasulullah S.A.W. berlumba dengan isteri baginda Aisyah R.A. di padang pasir. Bilakah kali terakhir kita lakukan perkara demikian ?

10. Pesanan Rasulullah S.A.W.

Sentiasa ingat apa yang Rasulullah S.A.W. pesan, “orang yang terbaik dikalangan kamu adalah mereka yang melayan keluarga dia dengan terbaik. Dan akulah orang yang terbaik dikalangan kamu bagi keluarga aku”. Maka dengan hadith ini, anda lakukan lah yang terbaik, insyaAllah akan bahagia dunia dan akhirat.

Kesimpulannya, jangan anda lupa untuk sentiasa berdoa dengan Allah memina supaya perkahwinan anda bahagia dunia dan akhirat, sesungguhnya Allah maha mengetahui.

Dari Laman Blog: TUNGKARAN HATI