Salam Ukhwah

Firman Allah SWT:

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri,supaya kamu cenderung dan merasakan tenteram kepadanya,dan dijadikanNya di antara kamu rasa kasih dan sayang.Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda bagi kaum yang berfikir.”


Surah Ar-Rum:21



“Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah dirimu dan ahli keluarga mu daripada api neraka yang bahan bakarnya terdiri daripada manusia dan batu manakala penjaganya pula adalah malaikat yang kasar,keras malah tidak pernah menderhakai ALLAH terhadap apa yang di perintahkan-NYA kepada mereka serta selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.”


Surah al-Tahrim:6



Sunday, October 18, 2009

Buang Lagi...!



Buang lagi…dan lagi..beberapa keluaran akhbar harian Metro yang lalu ada memaparkan berita berkenaan pembuangan bayi,isu atau fenomena pembuangan bayi sebenarnya belum berhenti ia masih berterusan sehingga bila-bila,selagi ada manusia kejam dan sanggup membuang dan membunuh zuriat sendiri,selagi itulah ianya takkan selesai,Harian Metro hari ini(Ahad 18 Oktober 09) juga memaparkan tentang anak luar nikah yang begitu banyaknya.Abi pernah menulis perihal buang,beberapa bulan yang lalu didalam blog ini,ia berkaitan dengan isu pembuangan bayi,nampak gayanya,masih ramai lagi manusia yang berhatikan binatang yang sanggup membunuh dan membuang bayi atau anak yang baru di lahirkan di merata-rata tempat,ada yang buang dalam parit,tong sampah,dalam kotak,di tanam hidup-hidup.wah..wah.. dah kembali ke zaman Jahiliah pula kita ni..Manusia jenis apakah ini?..Orang lain bukan main susah nak dapatkan Zuriat sampai bertahun-tahun,yang ni dah dapat,buang begitu sahaja..dah macam buang sampah…

Inilah akibat menurut runtunan nafsu yang jahat,bila tak dapat dikawal segalanya terjadi tanpa rasa takut dengan Tuhan apatah lagi dengan pihak berkuasa agama,Pergaulan bebas berlaku di mana-mana,tidak kira yang di namakan orang dewasa ke..orang muda remaja ke…budak-budak sekolah,bahkan pergaulan bebas dikalangan orang tua yang kita harapkan pun lebih kurang banyaknya..apa nak jadi dengan generasai akan datang nanti?



Menurut laporan metro Ahad,yang telah di buat temubual kepada mangsa hamil luar nikah,rata-rata mereka mengatakan bermula dengan suka-suka,ye..suka-suka hingga ketagih,apa nak jadi ni..mana maruah yang kita nak jaga pada diri sendiri,ibu bapa,pada bangsa,agama apatah lagi.menangis darah sekalipun pada si mangsa ia takkan mengubah nasib yang di tanggung,dalam temubual dengan si mangsa,hingga sampai nak di gugurkan(bunuhlah tu..)kandungannya,sebab dah tak sanggup menanggung malu dan takut pada keluarga.Dengan Tuhan bagaimana pula ye..?

Mereka yang kita harapkan untuk menerajui Negara sudah hilang rasa naluri kemanusiaanya.Menurut data atau statistik yang di kumpul oleh dua buah rumah perlindungan wanita di lembah klang,amalan seks bebas dikalangan remaja sudah berada di tahap zon kritikal yang sangat membimbangkan,Cuba bayangkan, menurut data yang dicatatakan di Lembah Klang sahaja 2,071 kes kehamilan luar nikah dari1996 sehingga bulan September tahun lepas,ini baru 2 buah rumah perlindungan,ni pun yang dicatatakan.Jika di campurkan yang tak dicatat dan di lapurkan,kemungkinan besar jumlahnya lebih besar.

Bagaimana mahu menghentikan fenomena ini?.


Menurut Pengasas Pusat Kebahagian Wanita dan Remaja (Kewaja),Yahya Mohamed Yusof,beliau menekankan kerjasama seluruh anggota masyarakat bermula dari pemimpin(Kerajaan),guru,agensi penguatkuasa dan ibu bapa untuk menghentikan percambahan anak luar nikah di kalangan masyarakat Negara,seperti yang di laporkan dalam harian Metro.Jadi marilah kita sebagai ibu bapa khasnya,memberi didikan dan pendidikan pada anak-anak kita dengan sebaik-baiknya terutamnya didikan agama pada mereka,Kita tanamkan rasa bertuhan dalam kehidupan anak-anak dan keluarga yang kita sedang bina ini,hanya dengan pendidikan yang mengenalkan Tuhan sahajalah fenomena ini dapat di kurangkan dan di benteras seterusnya dapat di hentikan,Bila takutkan Tuhan secara automatik rasa takut dan gerun hendak melakukan kejahatan dapat di hindarkan.Jadikan tuhan segala-galanya buat kehidupan kita.


Dan Abi akhiri tulisan ini dengan Firman Allah SWT:


“Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah dirimu dan ahli keluarga mu daripada api neraka yang bahan bakarnya terdiri daripada manusia dan batu manakala penjaganya pula adalah malaikat yang kasar,keras malah tidak pernah menderhakai ALLAH terhadap apa yang di perintahkan-NYA kepada mereka serta selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.”

Surah al-Tahrim:6


Semoga ada manfaat perkongsian ini.


Juga di sini Abi sertakan pandangan Ustaz Amal tentang gejala pembuangan bayi ini dari Laman Blog Ustaz Amal:


PEMBUANGAN BAYI: AMALAN PUAK JAHILIAH


Untuk Cetusan Hati seterusnya:

Cetusan Hati

3 comments:

eyena said...

ya Allah..

bila manusia dah makin lupa siapa Tuhannya, bila keimanan mula pudar dan bila agama tidak diendah..

nauzubillahiminzalik..!

maiyah said...

itu yg geram sgt, kalo tgk nak nangis apalah sikecil tu mampu buat, moga Allah memberi balasan pd org yg telah membuangnya :(

masshah said...

betul tu kak eyena..bila iman dan agama tidak bertunjang dalam diri rasa kemanusiaan hilang...

AMIN...YE Kak maiyah..balasan Allah akn tetap timpakan pada mereka yang zalim..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

BUAT INGATAN PARA SUAMI:10 Ciri Suami Mithali

Jarang kita fikirkan dan ungkitkan ciri – ciri seorang suami mithali, selalu pula kita bincang pasal apa seorang isteri yang patut lakukan kepada suami dan keluarganya. Bukan sedikit tetapi banyak perkara yang menjadi tanggungjawab isteri di rumah seperti mengurus rumah, mengajar dan menjaga anak – anak, memasak, mengemas, mencuci baju juga apa yang kita suruh, si isteri akan lakukannya. Berbalik kepada suami, apa yang kita lakukan ?

1. Berpakaian kemas, bersih dan wangi untuk isteri anda.

Bilakah kali terakhir anda beli baju tidur yang mahal ? Seperti juga kita mahukan isteri kita berpakaian cantik untuk kita, mereka juga mahukan suami mereka lakukan perkara yang sama juga. Ingat bahawa Rasullullah S.A.W. akan sentiasa menggunakan miswak (kayu sugi) apabila balik rumah dan sentiasa gemarkan bau – bauan yang wangi.

2. Menggunakan nama yang baik untuk isteri anda.

Gunalah nama yang terbaik untuk panggil isteri anda dan elakkan guna nama yang boleh buatkan hati dia terguris. Panggilan yang manja akan membuat hubungan anda sentiasa mesra.

3. Jangan layan dia seperti ‘lalat’.

Kita tidak pernah fikirkan pasal lalat setiap hari kita kecuali bila dia datang mengganggu kita. Sama juga seperti isteri, dia telah lakukan tanggungjawab sebagai seorang isteri setiap hari tetapi kita tidak pernah menghargainya sehingga dia terbuat silap dan menyusahkan kita. Janganlah kita layan isteri seperti ini, selalulah kita ingat apa kebaikan yang isteri kita lakukan dan fokuskan tentang itu.

4. Elakkan terlampau banyak komplain.

Jika anda terlihat kesalahan yang isteri anda lakukan, cubalah berdiam sahaja dan tidak memberi komen. Ini adalah salah satu cara Rasulullah S.A.W. gunakan apabila baginda melihat sesuatu yang tidak elok dari isterinya. Ini merupakan salah satu ciri yang amat jarang si suami amalkan.

5. Sentiasa senyum dan peluk isteri anda.

Senyum merupakan satu sedekah dan sentiasalah senyum dengan isteri anda. Bayangkan hidup dengan isteri anda sentiasa melihat anda tersenyum. Ingat bahawa terdapat hadith dimana Rasulullah S.A.W. akan mencium isterinya sebelum pergi sembahyang, juga semasa baginda sedang berpuasa.

6. Berterima kasih dengan apa yang telah isteri lakukan kepada anda.

Dan sentiasalah mengucapkan terima kasih. Ambil contoh dimana isteri anda masakkan makanan yang sedap, mengemas rumah dan pelbagai lagi. Kadang – kadang apa yang dia dapat adalah komen dari si suami bahawa sup yang dia masak itu kekurangan garam. Janganlah bersikap begini, berterima kasihlah dengan apa yang dia telah usahakan itu.

7. Mintalah dia tuliskan 10 perkara yang anda telah lakukan membuat dia gembira.

Kemudian lakukan lah perkara itu lagi. Mungkin sukar untuk tahu apa yang dapat membuat isteri anda gembira dan anda tidak perlu untuk teka, tanyalah dia dan ulangkan perkara tersebut sepanjang hidup anda dengan dia.

8. Jangan merendahkan keinginan dia.

Pujuklah dia. Kadang – kala si suami akan mengambil ringan perkara yang diinginkan oleh si isteri. Rasulullah S.A.W. telah memberi contoh apabila insiden dimana Safiyyah binti Hujaj R.A. menangis kerana baginda telah meletakkan dia diatas unta yang perlahan. Baginda membersihkan air mata dan menenangkan dia, kemudian baginda menukarkan dengan unta yang lain.

9. Yang sentiasa berjenaka dan bergurau.

Jadilah seorang suami yang berjenaka dan sentiasa bergurau senda dengan isteri anda.
Lihatlah bagaimana Rasulullah S.A.W. berlumba dengan isteri baginda Aisyah R.A. di padang pasir. Bilakah kali terakhir kita lakukan perkara demikian ?

10. Pesanan Rasulullah S.A.W.

Sentiasa ingat apa yang Rasulullah S.A.W. pesan, “orang yang terbaik dikalangan kamu adalah mereka yang melayan keluarga dia dengan terbaik. Dan akulah orang yang terbaik dikalangan kamu bagi keluarga aku”. Maka dengan hadith ini, anda lakukan lah yang terbaik, insyaAllah akan bahagia dunia dan akhirat.

Kesimpulannya, jangan anda lupa untuk sentiasa berdoa dengan Allah memina supaya perkahwinan anda bahagia dunia dan akhirat, sesungguhnya Allah maha mengetahui.

Dari Laman Blog: TUNGKARAN HATI