Salam Ukhwah

Firman Allah SWT:

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri,supaya kamu cenderung dan merasakan tenteram kepadanya,dan dijadikanNya di antara kamu rasa kasih dan sayang.Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda bagi kaum yang berfikir.”


Surah Ar-Rum:21



“Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah dirimu dan ahli keluarga mu daripada api neraka yang bahan bakarnya terdiri daripada manusia dan batu manakala penjaganya pula adalah malaikat yang kasar,keras malah tidak pernah menderhakai ALLAH terhadap apa yang di perintahkan-NYA kepada mereka serta selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.”


Surah al-Tahrim:6



Tuesday, September 15, 2009

Nur Dania Balqis Dah Pandai Menonton,Respons,Mengiring Dan Makan Nestum





Isnin 14HB 09 2009 bersamaan 24Ramadhan 1430H,

Petang ni Abi dan Ummi bawa Nur Dania Balqis ke Pusat Kesihatan Meru,untuk pemeriksaan bulanan,timbang berat dalam 6.0kg,tinggi 61.5 sentimeter dan cucuk,mulai hari ni Nur Dania Balqis akan melakukan pemeriksaan bulanan di Pusat Kesihatan Meru.Ummi mohon pertukaran dari Klinik Desa ke Pusat Kesihatan disebabkan di Pusat Kesihatan Meru boleh melakukan pemeriksaan sebelah petang,pagi Ummi mengajar,jadi dengan pertukaran ni taklah Ummi terkejar masa untuk pergi mengajar.Petang ni macam biasalah ramai gak yang bawa anak untuk membuat pemeriksaan,apapun kena sabar menunggu giliran.Dalam pukul 4.40 baru selesai giliran Nur Dania Balqis.


Kebetulan waktu ni Nur Dania Balqis dah masuk 5 bulan,Alhamdulillah Syukur pada-Mu Ya Allah,dengan izin Allah kini Nur Dania Balqis sudah menginjak ke umur 5 bulan,dari segi kesihatan,berat badan setakat ini insyAllah baik,Cuma selsema kecil biasa je.


Dari segi penglihatan yang Abi dapat lihat pada permata hati Abi ni,dah pandai menonton TV,bila Ummi pasangkan VCD nasyid animasi kartun Nur Dania Balqis dah pandai respons,nampak konsentret mungkin terhibur kot,satu lagi respons yang sangat menyejukkan hati Abi bila di sebut namanya dia dah dapat respons dan kadang-kadang membalas dengan senyuman.Ocehannya pula kadang-kadang tak terlayan Abi di buatnya,kadang-kadang kalau tak ada respons dari Abi atau Ummi bila dia tengah ‘ngoceh’dia menangis sebab tak ada orang nak layan dia.


Satu lagi Nur Dania Balqis dah pandai mengiring dan bila tidur disisi Umminya agak lasak,asyik nak tidur mengiring je,kadang-kadang dah di betulkan kedudukan tidurnya tapi masih nak mengiring,last-last biarkan je yang penting dia selesa..terasa terhibur tengok karenah anak-anak ni rupanya ye.Mudah-mudahan terus sihat dan sentiasa di lindungi Allah duhai permata hati Abi dan Ummi.


Terkini pula Nur Dania Balqis dah mula berselera bila di beri makan nestum,dah pandai makan,kadang-kadang bila tangisannya tak berhenti,bila di buatkan nestum baru diam lapar rupannya si kecil ni…syukur Alhamdulillah..Semoga Allah melindungi permata hati kami.


UNTUK PERKEMBANGAN SETERUSNYA;

Perkembangan Nur Dania Balqis

1 comment:

maiyah said...

salam.. wah comel nyer dia, makin hari makin memacam ler tgk peningkatan pergerakan baru nanti dgr plak sebutan manjanya :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

BUAT INGATAN PARA SUAMI:10 Ciri Suami Mithali

Jarang kita fikirkan dan ungkitkan ciri – ciri seorang suami mithali, selalu pula kita bincang pasal apa seorang isteri yang patut lakukan kepada suami dan keluarganya. Bukan sedikit tetapi banyak perkara yang menjadi tanggungjawab isteri di rumah seperti mengurus rumah, mengajar dan menjaga anak – anak, memasak, mengemas, mencuci baju juga apa yang kita suruh, si isteri akan lakukannya. Berbalik kepada suami, apa yang kita lakukan ?

1. Berpakaian kemas, bersih dan wangi untuk isteri anda.

Bilakah kali terakhir anda beli baju tidur yang mahal ? Seperti juga kita mahukan isteri kita berpakaian cantik untuk kita, mereka juga mahukan suami mereka lakukan perkara yang sama juga. Ingat bahawa Rasullullah S.A.W. akan sentiasa menggunakan miswak (kayu sugi) apabila balik rumah dan sentiasa gemarkan bau – bauan yang wangi.

2. Menggunakan nama yang baik untuk isteri anda.

Gunalah nama yang terbaik untuk panggil isteri anda dan elakkan guna nama yang boleh buatkan hati dia terguris. Panggilan yang manja akan membuat hubungan anda sentiasa mesra.

3. Jangan layan dia seperti ‘lalat’.

Kita tidak pernah fikirkan pasal lalat setiap hari kita kecuali bila dia datang mengganggu kita. Sama juga seperti isteri, dia telah lakukan tanggungjawab sebagai seorang isteri setiap hari tetapi kita tidak pernah menghargainya sehingga dia terbuat silap dan menyusahkan kita. Janganlah kita layan isteri seperti ini, selalulah kita ingat apa kebaikan yang isteri kita lakukan dan fokuskan tentang itu.

4. Elakkan terlampau banyak komplain.

Jika anda terlihat kesalahan yang isteri anda lakukan, cubalah berdiam sahaja dan tidak memberi komen. Ini adalah salah satu cara Rasulullah S.A.W. gunakan apabila baginda melihat sesuatu yang tidak elok dari isterinya. Ini merupakan salah satu ciri yang amat jarang si suami amalkan.

5. Sentiasa senyum dan peluk isteri anda.

Senyum merupakan satu sedekah dan sentiasalah senyum dengan isteri anda. Bayangkan hidup dengan isteri anda sentiasa melihat anda tersenyum. Ingat bahawa terdapat hadith dimana Rasulullah S.A.W. akan mencium isterinya sebelum pergi sembahyang, juga semasa baginda sedang berpuasa.

6. Berterima kasih dengan apa yang telah isteri lakukan kepada anda.

Dan sentiasalah mengucapkan terima kasih. Ambil contoh dimana isteri anda masakkan makanan yang sedap, mengemas rumah dan pelbagai lagi. Kadang – kadang apa yang dia dapat adalah komen dari si suami bahawa sup yang dia masak itu kekurangan garam. Janganlah bersikap begini, berterima kasihlah dengan apa yang dia telah usahakan itu.

7. Mintalah dia tuliskan 10 perkara yang anda telah lakukan membuat dia gembira.

Kemudian lakukan lah perkara itu lagi. Mungkin sukar untuk tahu apa yang dapat membuat isteri anda gembira dan anda tidak perlu untuk teka, tanyalah dia dan ulangkan perkara tersebut sepanjang hidup anda dengan dia.

8. Jangan merendahkan keinginan dia.

Pujuklah dia. Kadang – kala si suami akan mengambil ringan perkara yang diinginkan oleh si isteri. Rasulullah S.A.W. telah memberi contoh apabila insiden dimana Safiyyah binti Hujaj R.A. menangis kerana baginda telah meletakkan dia diatas unta yang perlahan. Baginda membersihkan air mata dan menenangkan dia, kemudian baginda menukarkan dengan unta yang lain.

9. Yang sentiasa berjenaka dan bergurau.

Jadilah seorang suami yang berjenaka dan sentiasa bergurau senda dengan isteri anda.
Lihatlah bagaimana Rasulullah S.A.W. berlumba dengan isteri baginda Aisyah R.A. di padang pasir. Bilakah kali terakhir kita lakukan perkara demikian ?

10. Pesanan Rasulullah S.A.W.

Sentiasa ingat apa yang Rasulullah S.A.W. pesan, “orang yang terbaik dikalangan kamu adalah mereka yang melayan keluarga dia dengan terbaik. Dan akulah orang yang terbaik dikalangan kamu bagi keluarga aku”. Maka dengan hadith ini, anda lakukan lah yang terbaik, insyaAllah akan bahagia dunia dan akhirat.

Kesimpulannya, jangan anda lupa untuk sentiasa berdoa dengan Allah memina supaya perkahwinan anda bahagia dunia dan akhirat, sesungguhnya Allah maha mengetahui.

Dari Laman Blog: TUNGKARAN HATI